zaterdag 14 juli 2012

Koningin Wilhelminahaven


door John van Rhijn

Koningin Wilhelminahaven, 10 januari 2012

Wandelend van 'toft naar tooft' - echte Vlaardingers weten nu dat bedoeld wordt van het Hof naar het havenhoofd - kom je vanzelf langs de Koningin Wilhelminahaven. Een haven, waar weliswaar geen echte zeereuzen in passen, maar in elk geval wel zeeschepen, die onmogelijk in de Oude (jacht) Haven kunnen aanmeren.

Of je nu via de Oosthavenkade of de Westhavenkade wandelt, maakt niet uit. Op een gegeven moment zie je de Wilhelminahaven aan de linkerkant liggen.
In plaats van naar het Hoofd te lopen slaan we dus linksaf.
En staan even stil bij het Vissersmonument.




Vissersmonument, 24 april 2012
Kom je op de foto hierboven van het trappetje af, dan staat dit monument vlak voor je.

'Voor hen die bleven', staat onder deze haringvisser te lezen.
Elders kom ik hier op terug in een apart kunsthoofdstuk met beelden en monumenten.
Nu lopen we erlangs en slaan even later linksaf.

Aan de overkant zien we dan het gebouw, dat we op de bovenste foto ook al zagen.







Eetgelegenheden, 24 april 2012
De Doggermaatschappij heeft inmiddels allang een andere bestemming gekregen. Er zitten verscheidene eetgelegenheden in.
Ervoor is een lang terras, waar het met mooi weer gezellig druk is.













26 september 2015
Koningin Wilhelminahaven
















24 april 2012
Wel is er hier kans op, dat bij extreem hoog water de kades onder water lopen.
Dit bord waarschuwt daarvoor, en onder andere ook, wat het je kost als je zelf overstroomt...




















24 april 2012
Op de foto hierboven zagen we al het torentje van dit gebouw met hoektoren.





















26 september 2015
Pand met hoektoren






















26 september 2015

i'Cugini





















24 april 2012
J. de Jonge flowsystems





24 april 2012
Deze 'tweeling' machines moeten, als ik het goed begrijp, zorgen, voor het overladen van vloeistoffen.
Aan het eind van de rode takelarm staan twee mannen in een bak.



















24 april 2012
Ze plegen onderhoud aan de machine.






















24 april 2012
Terwijl een technische vrouw met de andere machine bezig is. Zo te zien een elektricien, die de kabelkast controleert.
















24 april 2012
Een blik naar boven.

















26 september 2015
Flowsystems






















24 april 2012
Ook even verderop is er bedrijvigheid.

















24 april 2012
Aan de overkant ligt de Star Aruba.


















24 april 2012
Dit lijkt mij het soort silo voor overslag van zand, grind, ertsen, agribulk, zout of iets dergelijks.

Zie ook:
Vlaardingen vijfde zeehaven van NL

en Overslagbedrijf Speksnijder.












24 april 2012
Niet lang voor ik deze foto nam liep ik op de Westhavenkade tussen de Pelmolen en de Maasboulevard. Ik keek deze richting uit en zag verscheidene machines met grote grijpers bezig op schroothopen. Daar moest ik een volgende keer toch eens een kijkje gaan nemen, zo nam ik mij voor..
Ik verliet daarom even de kade van de Wilhelminahaven en stapte de Waterleidingstraat in.
Elders had ik reeds verteld, dat ik 'vandaag sowieso hopen roest zou fotograferen'.







24 april 2012
Vrachtwagens reden af en aan.
Dit is duidelijk een verzamelplaats voor schroot.
















24 april 2012
Maar ze moesten rustig hun beurt afwachten om hun verwrongen ijzeren brokken te kunnen lossen.
En dan? Gaat het verscheept worden naar bijvoorbeeld IJmuiden?

Inmiddels is het bedrijf Zethameta BV verhuisd naar de Koggehaven.










6 april 2015
Koningin Wilhelminahaven
















6 april 2015
Koningin Wilhelminahaven

















26 september 2015
Koningin Wilhelminahaven









Geen opmerkingen:

Een reactie posten