woensdag 5 september 2012

Sportpark 't Nieuwelant

door John van Rhijn

Foto genomen vanaf de Kethelweg

Als kind herinnerde ik mij het Nieuwelantpark als zijnde behoorlijk groot. In wezen was het ook vroeger nauwelijks meer dan wat bomen en paden om een aantal voetbalvelden heen, met daarlangs een lange vijver met wat gebogen bruggetjes om daarover het park te kunnen betreden en verlaten.
De mooiste brug is natuurlijk de ophaalbrug bij de Kethelweg. Die hoefde vanzelfsprekend nooit opgehaald te worden, maar het is nog altijd een schilderachtig tafereel.




Ophaalbrug Sportpark 't Nieuwelant
De ingang van het park.
Achter de brug de bebossing voor het voetbalveld daarachter.
Ik herinner mij, dat heel vroeger daar de Zwaluwen speelden, maar die zijn allang verhuisd naar de Zwaluwenlaan in de Holywijk.












Water tussen bebouwing en park
Een blik richting Vlaardingen-Oost.

Naast de Zwaluwen speelden vroeger de voetbalverenigingen De Hollandiaan en RKWIK in dit sportpark.
Eerlijk gezegd weet ik niet wie er nu spelen, dus dat moet ik nog uitzoeken.











Sportpark 't Nieuwelant
Een blik het park in.


















Ophaalbrug - 20 maart 2013
Maar de foto's hierboven zijn eigenlijk alweer verleden tijd.
Evenals het Oranjepark heeft inmiddels ook dit sportpark een totale gedaanteverwisseling ondergaan.
Op 20 maart fotografeerde ik het ophaalbruggetje vanuit het park zelf. Dus ruim een jaar later dan bovenstaande foto's.










Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Vergeleken bij voorheen ontwaar ik een nogal kale boel. Ik ga er maar vanuit, dat de renovatie nog niet af is.
In de verte de ophaalbrug en rechts geen bebossing meer tussen het trimpad en de sportvelden.













Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Zoals gezegd: Een kale boel.

















Trimpad Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Het trimpad richting spoorweg.


















Waterpartij met brug - 20 maart 2013
Dit is echt geheel nieuw. Allemaal nog wat modderig, maar deze waterpartij met hier en daar een bruggetje belooft toch best mooi te worden.
Links is nu wel heel erg goed de geluidswal naast de A4 te zien op het punt,waar deze de Beneluxtunnel in verdwijnt.












Een speelse brugleuning - 20 maart 2013
Ik ben benieuwd hoe dit er van de zomer uit gaat zien.

















Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Nog een modderige boel!
















Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Ook hier nog.
















Kleine Mantelmeeuwen - 20 maart 2013
Maar deze Kleine Mantelmeeuwen hebben het in elk geval naar hun zin.
















Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Een volgende keer moet ik nog maar eens wat verder die richting uitlopen.
Er is hier nog maar weinig wat aan vroeger herinnert. Anderzijds kon ik vorige keer al constateren, dat het park er wat verwaarloosd bij lag. En eerlijk gezegd, vind ik dit beslist geen verkeerd plaatje!










Sportpark 't Nieuwelant - 20 maart 2013
Voor nu verlaat ik het park via het bruggetje naar de Rotterdamse weg - van waaraf deze foto genomen is - en kom daar van alles tegen, van puin tot nieuwbouw, maar weinig vertrouwds...

Maar daarover t.z.t. in een nieuw nog te maken hoofdstuk over de Babberspolder Oost. Het gedeelte dus achter de Van Hogendorplaan.










21 augustus 2013
Op 21 augustus 2013 besloot ik het park te bezoeken vanaf de zuidkant via het Hargapad, beginnend bij de Van Hogendorplaan in de buurt van Station Vlaardingen-Oost, en waar ooit een huishoudschool gestaan heeft.

Nog voor ik het park betreed zie ik links zeven witte ganzen en een reiger. We naderen het water.








21 augustus 2013
De groei begint toch te komen. Maar zeker op deze wijze het markante flat gefotografeerd als doorkijkje lijkt het hier extra groen.














21 augustus 2013
Op dezelfde plaats verder ingezoomd.

















21 augustus 2013
Nu alles een beetje begint te groeien, krijgt het park toch weer wat meer weg van een park. Dit paadje, vlak bij de spoorlijn en langs de geluidswal van de A4, liep vroeger helemaal achter de voetbalvelden van her park door langs een sloot die daar het sportpark begrensde. Nu is het nog slechts een kort pad.











21 augustus 2013
Met de spoorbaan niet ver achter mij fotografeer ik nogmaals dat flat, maar nu met op de voorgrond nieuwe aanplant.














21 augustus 2013
Het was lang geleden, dat ik onder het spoor doorliep door het kleine viaduct door de spoordijk.
Ik wilde nog eens even kijken hoe het er daar uitzag.














21 augustus 2013
Ik weet het, het is niet meer 't Nieuwelantpark, maar voor mijn nostalgisch gevoel uit mijn jeugd een vast onderdeel, dat erbij hoort. In een rondje park met mijn vriendjes was het viaduct een onmisbaar onderdeel, zo niet het doel, van de wandeling. Je moest minstens een paar treinen boven je hoofd voorbij zien rijden.
Het viaduct was vroeger open boven. We realiseerden ons echter ook, dat iemand in de trein gebruik zou kunnen maken van het toilet...








21 augustus 2013
Een trein afwachten wilde ik nog wel eens. En eigenlijk duurt dat daar niet eens zo lang.

Ik ben benieuwd hoe dat binnenkort gaat worden, als de Metro de trein gaat vervangen.













19 april 2015

We maken een sprongetje in de tijd.
We zijn hier zojuist het park via het ophaalbruggetje in gelopen. De foto toont de vijver met daarachter de Kethelweg.















 19 april 2015

Op de ophaalbrug kijken we nu naar de andere kant. De flats rechts geven nog het vertrouwde beeld.

















19 april 2015
Vanaf het volgende bruggetje blikken we terug op het pad, dat we zojuist belopen hebben. Wat er ook aan bomen is weggehaald, het trosje scheve berken van de vierde foto, heeft de kaalslag overleefd. Maar het stond er al vele jaren ook voor die foto!
De duiven hebben iets te eten hebben gevonden.

















19 april 2015
Als we ons (Trim)pad vervolgen vraagt de overkant meer aandacht dan het park zelf. De sloop van de Babberspolder  'achter de Van Hogendorplaan' gaat gestaag door.
Een groot deel is reeds vervangen door nieuwbouw en ook die wederopbouw gaat door en geeft de wijk een totaal andere, onherkenbare, aanblik dan voorheen.










19 april 2015
Ook verderop, bijna aangeland bij het volgende bruggetje, kijken we even naar de puinhopen aan de overkant. Over niet veel tijd, zal dit er aanzienlijk beter uitzien!
Uiterst links is al lage nieuwbouw te zien.
Met de bruggetjes bedoel ik niet de extra bruggetjes in het park zelf, die over nieuwe waterpartijen zijn aangelegd en die we gepasseerd zijn, maar de bruggetjes die toegang geven naar het park. 







19 april 2015
We lopen het vierde en laatste bruggetje voorbij en draaien ons even om.
Verder gaan we nu ook niet. Ik besluit terug te gaan om te kijken hoe de nieuwbouw vordert via het hier zichtbare bruggetje.













19 april 2015
Voor we het park verlaten kijken we vanaf het bruggetje nog even naar de treurwilg van de vorige foto.















19 april 2015
Met aan de andere kant dit markante flat, dat lijkt te waken over het sportpark.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten