woensdag 20 augustus 2014

Loggerfestival 2014


door John van Rhijn

21 juni 2014

Aanvankelijk wilde ik het hoofdstuk Loggerfestival verder uitbreiden, maar besloot uiteindelijk toch maar een apart hoofdstuk te maken voor dat van 2014. Te lange hoofdstukken zijn wat onoverzichtelijk, moeten lang laden en maken terugzoeken lastiger.

De openingsfoto gun ik aan het 75-jarige bergingsvaartuig Bruinvisch, hier aangemeerd in de Oude Haven langs de Westhavenkade.

Lees hier meer over dit historische vaartuig.



Shantykoor de Vlaerdingse Maatjes
Evenals het jaar hiervoor begon mijn wandeling op de Parallelweg waar mijn aandacht weer getrokken werd door de prachtige zeemansliederen.














Aandachtig publiek
Maar niet alleen mijn aandacht!
















Vlaerdingse Maatjes
En een enthousiast koor!
















Oud-leerlinge...
Ik maakte wat extra foto's, omdat de accordeoniste een oud-leerling van mij is.
















Jeugdvriend
Grappig is ook, dat ik zonder het op dat moment te weten een vriend van vroeger fotografeerde. Maar toen waren wij nog jongetjes. Hij, de linker persoon, herkende mij evenmin.
Heel toevallig kwam ik daar pas later achter door een zus van hem via Facebook!
Hij zingt bij een ander shantykoor, 'De Vlaardingse Muiters'.









Vlaerdingse Maatjes
Hoewel ik daar nog verscheidene foto's gemaakt heb, laat ik het voorlopig hierbij.
















Skate fever
Ik vervolgde mijn weg op de Westhavenkade waar ik twee opvallende rolschaatsende dames fotografeerde.




















Witte Wiefke
Even verderop, achter de Bruinvisch, lag het Wiite Wiefke. Waar anders de toegangen tot de steigers gesloten waren, kon je nu de schepen bezoeken.



















21 juni 2014
Vanaf de steiger kijken we naar de activiteiten op de Westhavenkade.















21 juni 2014
Bij het Witte Wiefke stap ik even aan boord.

















21 juni 2014
Stuurwiel van het Witte Wiefke

















21 juni 2014
Het voordek





















21 juni 2014
Een blik naar achteren


















21 juni 2014
Achter het Witte Wiefke lag de Koningin Juliana aangemeerd.















21 juni 2014
Weer aan wal bewonder ik de werken van een kunstschilder.
















21 juni 2014
Ondertussen trekt een Turkse optocht voorbij.

















21 juni 2014
Met o.a. mooi geklede kinderen.

















Friesland
Op de plaats waar eigenlijk de Balder hoort te liggen, lag nu de Friesland. Een loggerfestival zonder logger, die nog gerestaureerd wordt in Delft, maar met een historische stoombaggermolen!


















21 juni 2014
Friesland

















21 juni 2014
De loopplank lag uit. Dus op naar die mooi opgepoetste bel!
















Gereedschap
Er werd mij aangeraden vooral beneden eens een kijkje te gaan nemen!
Toen ik onderaan de steile trap naar rechts keek, zag ik een hele reeks gereedschap hangen.













Vliegwiel aandrijfmachine
Maar het mooist is natuurlijk de machine die de baggermolen aandrijft.
















21 juni 2014
Alles aan boord zag er tip top uit en natuurlijk ook deze machine.
















21 juni 2014
Tijdens het draaien werd onderhoud gepleegd.





















Ik maakte een filmpje van de draaiende machine. Ik was zeker niet de enige belangstellende aan boord.
En buiten deden de baggeremmers hun werk. Nu ja, er werd alleen water geschept, maar het idee is duidelijk!
U ziet in elk geval de oude stoombaggermolen in werking.
Tegenwoordig hebben zandzuigers het werk overgenomen.












Baggeremmers
Vanaf de wal zijn de schepemmers op de lopende band nog eens goed te zien.















Laatste blik op de Friesland
Dan neem ik afscheid van de Friesland.
Niet alleen de Balder, ofwel de VL 92, ligt niet op zijn vertrouwde plekje, ook van de Stadskraan is al tijden slechts de paal, hier op de voorgrond, te zien waarom hij moet draaien. Het schijnt tegen te vallen met de renovatie.












Paling roken
Op de achtergrond komt toch nog even de Friesland in beeld, want vlakbij wordt paling gerookt.




















21 juni 2014
Even verderop is weer een kunstschilder aan het werk. Deze vrouw houdt er een wat modernere stijl op na. Zo is er voor elk wat wils.




















Aan dek van de ASSAM II
Ook een volgend buitenkansje liet ik mij niet ontgaan. Er was de mogelijkheid even een kijkje te nemen op de Assam II.

Dit schip van het Zeekadettenkotps Vlaardingen had ik al verscheidene keren gefotografeerd, maar was nog nooit aan boord geweest.

Zo te zien was men druk doende met masten.









Zeekadetten
Ondertussen vermaakten de jonge kaderen zich prima!





















21 juni 2014
Behouden vaart!

Nou ja, dat zal wel loslopen. Ze zullen de Oude Haven niet verlaten.
Of zie ik daar al spuitende walvissen?

Op de achtergrond bij de brug is de grote belangstelling te zien voor allerlei activiteiten op het loggerfestival.








ASSAM II
Hier nog even een
plaatje van de Assam II vanaf de Oosthavenkade, waar ik even later loop.
Normaal gesproken ligt het schip aan de andere kant van de brug.















Wordt vervolgd


Geen opmerkingen:

Een reactie posten