zaterdag 16 juli 2016

Sint Joannes de Dooperkerktoren

door John van Rhijn

14 augustus 2015

Aan het begin van de Hoogstraat staat de Sint Joannes de Dooperkerktoren, ook wel Cuyperstoren genoemd naar de architect Pierre Cuypers. Al jaren zonder het schip, dat moest worden afgebroken vanwege instortingsgevaar.

Deze foto is genomen op een mooie zomeravond met achter mij het Oranjepark en mooi gekleurde wolken door de ondergaande zon.





St. Joannes de Dooperkerktoren, 6 januari 2012
Op 6 januari 2012 fotografeerde ik de kerktoren vanuit het Hof.
Op het internet vond ik nog een oude foto van de volledige kerk. Die heb ik gebruikt als inzet. Die foto is genomen vanaf de andere kant, namelijk vanaf de Delftseveerweg. en in elk geval vóór 1956. Niet door mij, hoewel het gekund zou hebben, omdat ik als kind de kerk zo nog heb meegemaakt. Hij is afgebroken vanwege wegzakken in de te drassige grond.

Op de grote foto zijn rechts de zuilen te zien van de Driesluizen, het begin van de Vlaardingervaart.






St. Joannes de Dooperkerktoren, 6 januari 2012
We benaderende hier de toren vanaf het verlengde van de Hoogstraat, de Kortedijk, en zien nu de St. Joannes de Dooperkerktoren bij de Driesluizen.
















St. Joannes de Dooperkerktoren, 6 januari 2012
Dat is het punt waar de jachten de Oude Haven kunnen verlaten naar de Vaart. Hier onder de brug door.

Ik spreek telkens van de St. Joannes de Dooperkerktoren, want de kerk zelf is allang afgebroken. Op de vorige foto kon je die nog rechts achter de huizen vermoeden - waar hij ook echt stond - maar hier, iets dichterbij, zie je duidelijk, dat de toren geen kerk meer heeft. Althans, niet de oorspronkelijke.















23 juli 2012
Dan gaan we nu de toren van binnen bekijken.
Dit glas-in-lood is boven de ingang. Het heeft de vorm van een driepas.

Het stiltecentrum, dat in de torenruimte is gecreëerd, heet dan ook 'De Driepas'.













23 juli 2012
Uit informatie is mij gebleken, dat de toren voor ieder toegankelijk is, mits er stilte in acht genomen wordt.
Er is een soort hekwerkje geplaatst, waarbinnen je plaats kunt nemen. Rechtsonder is daar een gedeelte van te zien,
Aan de noordelijke muur, als je binnen komt rechts, is een plankje bevestigd waarop theelichtjes (kaarsjes) gebrand kunnen worden.
Bij gebrek daaraan gebruikte ik maar mijn flitslicht. Niet echt kalmerend, maar wel efficiënt. En aangezien ik hier moederziel alleen was, kon niemand daar last van hebben.














23 juli 2012
Hier de deur ertegenover, dus de zuidelijke kant. Of deze echt gebruikt wordt naar de ruimte erachter, die ik eerder fotografeerde, weet ik niet.
De muurschilderingen zijn aan de onderkant beschermd met glasplaten.


















23 juli 2012
Er is ook een tekening van de volledige kerk aangebracht.























En de westmuur.





















23 juli 2012
Boven de ingang, dus de Hoogstraatzijde.

















23 juli 2012
Plafond


















23 juli 2012
En een close-up van de tekening op de noordelijke muur.
Stilte kan!
Voor mij geen probleem, zo in mijn eentje. Ik hoorde slechts het klikken van mijn camera.



















23 juli 2012
Buiten op de muur zien we twee bordjes hangen. Het ABWB-bordje met informatie over de historie van de kerk. Zo werd hij ontworpen door Pierre Cuypers.

Tevens verwijs ik naar wat foto's van de kerk zoals deze eruit zag.












23 juli 2012
De kerk heet nu dus Heilige Lucaskerk.


















Naast de St. Joannes de Doopretoren - 6 januari 2012
Op 6 januari 2012 dag zat het mee. Toen ik langs de toren liep stond de deur ernaast open. Een groepje mensen stond buiten te roken. Kennelijk was er iets gaande. Ik stapte naar binnen en keek vanuit een oud gedeelte een zaaltje in, waar men gezellig bijeen zat. Was dat de Heilige Lucaskerk die voor de oude kerk in de plaats kwam?

Ik was eigenlijk alleen geïnteresseerd in het oude gedeelte naast de toren.
Bij binnenkomst zag ik aan mijn linkerkant een dichtgemetselde deur met een beeld erop.
Mogelijk kun je op die trap rechts op de foto de toren beklimmen. In de toren zelf was geen trap te bekennen.




4 januari 2013
Begin januari het jaar daarop trof ik er nog een Kerststalletje aan.

















4 januari 2013
Hier het beeld aan de zuidkant iets closer in beeld.






















4 januari 2013
Er tegenover stond een ouderwets orgeltje opgesteld.
Je mocht er alleen maar naar kijken en aankomen niet!





















Naast de St. Joannes de Doopertoren, 6 januari 2012
Boven de ingang zag ik dit glas-in-lood raam.

De toren zelf was hiernaast aan mijn linkerhand.














23 juli 2012
Via het Delftseveer stap ik even naar de Delftseveerweg om de toren te fotograferen onder ongeveer dezelfde hoek als de inzet van de tweede foto.
Zo lijk je met een vluchtige blik een hele kerk te zien. In werkelijkheid zijn het appartementen. Daar begint de nummering van de Hoogstraat.










13 juli 2014
De toren gezien vanaf de Kornelis Speelmanstraat.















14 augustus 2015
Invallende duisternis






















De avond valt over de toren en de Drie Sluizen.















14 augustus 2015
Onderaan de toren, net een klein stukje de Hoogstraat in gelopen, zien we de verlichting schijnen op de groenkoperen spits.






















29 september 2014
Nachtopname vanuit de Kortedijk












Geen opmerkingen:

Een reactie posten