maandag 11 juni 2012

Broekpolder

door John van Rhijn


Broekpolder, 19 augustus 2007

In mijn jeugd kende ik de Broekpolder als een gebied van echt Hollandse weiden. Snel groeiend Vlaardingen had gebied nodig voor woningbouw. De Broekpolder werd ondergespoten met slib uit de Rotteramse haven. De slib bleek echter giftige stoffen te bevatten en het gebied verwilderde.

Uiteindelijk is er een prachtig natuurgebied ontstaan.
Laten we hopen, dat men niet alsnog gaat besluiten deze 'polder' vol te plempen met gebouwen.

Nu ja, misschien een enkel huisje voor mij? Zoekt men nog een boswachter?

Op de foto het Broekpolderpad. Hetgeen overigens niet zo veel zegt over de exacte lokatie, want bijna alle paden heten daar zo...


Herten in de Broekpolder, 9 september 2007

Ergens las ik, dat het gebied voor de herten te klein zou worden. Zouden ze gaan verdwijnen of komt er een andere oplossing?Ik kan mij herinneren, dat toen ik deze foto nam, ik daar aan het wandelen was met vrouwlief en dochter. Achter ons was een akkertje waar maïs groeide. Je mocht daar onder voorwaarden maïskolven plukken voor de herten. Door het gaas kon je ze zo voeren.
Ook mijn lens stak ik door het gaas, zodat het lijkt alsof er geen hekwerk is.






1 juni 2009


De foto bovenaan mijn blog heeft een landelijk karakter. Dit is één van de paarden die daar stond te grazen in een ouderwets stuk polderland.
9 september 2007


Even rusten bij een markant uitzichtpunt.















Bijenkasten. 19 augustus 2007
Hier verzamelen de bijen hun honing. Ze zullen daar bloemen genoeg vinden.















12 oktober 2008
Samen met mijn vrouw en dochter heb ik verscheidene keren een wandeltocht ondernomen door de Broekpolder.
Hier besloten wij hetzelfde stuk Broekpolderpad van de bovenste foto aan de rechterkant te verlaten.











12 oktobder 2008
We kwamen zodoende terecht in een gebied met lage begroeiing.
















12 oktober 2008
Deze foto is genomen langs hetzelfde gedeelte van het Broekpolderpad van de eerste foto, maar een stuk verderop en in tegengestelde richting. Tevens ruim een jaar later.
Dat pad loopt hier dus direct links van de bomenrij.











9 september 2007

















26 oktober 2008


















19 augustus 2007

















19 augustus 2007

















19 augustus 2007















19 augustus 2007
Er is in de Broekpolder ook een terrein waar hobbyisten hun modelvliegtuigjes kunnen laten vliegen met radiografische besturing.
Hier wordt een vliegtuigje geprepareerd voor de vlucht.













19 augustus 2007
Het toestelletje wordt met een juiste armbeweging de lucht in gegooid en...
















19 augustus 2007
...meteen overgenomen door de 'grondpiloot'.

















1 juni 2009
Aan de kant waarvan we hier de Broekpolder benaderen zien wij rechts van ons een weiland met veel paarden.









9 september 2007
Nog meer bijenkasten.

















26 oktober 2008


















1 juni 2014
Lange tijd was ik al niet meer in de Broekpolder geweest. Daar was in de tussentijd wel e.e.a. veranderd. Zo zijn de herten daar verdwenen, maar in het gebied genaamd De Ruigte grazen nu wel Schotse Hooglanders. Die runderen had ik al verscheidene keren gefotografeerd, maar niet hier.
Op weg vanaf de Vaart naar de plek van bestemming - waar precies wist ik niet - viel er genoeg moois vast te leggen.








Schotse Hooglanders - 1 juni 2015
Aan het eind van het pad waar vanaf ik bovenstaande foto nam kon ik rechts- of linksaf. Van de linkerkant kwamen wat wandelaars aangelopen, dus ging ik daarheen. Zij zeiden, dat ik de juiste kant uitliep en inderdaad kon ik niet veel later deze foto schieten.











Schotse Hooglander - 1 juni 2014
En nog eentje van wat dichterbij.


















Broekpolder - 1 juni 2014
Bomen in het water.
















Broekpolder - 1 juni 2014
Hier liet ik zojuist De Ruigte weer achter mij en zien we rechts van het midden de uitkijktoren.















Broekpolder - 1 juni 2014
De uitkijktoren van dichterbij.

Meer informatie:
Broekpolder





1 opmerking: